رفتن به نوشته‌ها

دانلود فایل قابل سرچ کتاب درس هایی از وصیت نامه امام خمینی (ره) + پاورپوینت کامل + نکات مهم وصایای امام + نمونه سوال

دانلود کتاب درس هایی از وصیت نامه امام خمینی (ره) + پاورپوینت کامل + نکات مهم وصایای امام + نمونه سوال

دانلود کتاب درس هایی از وصیت نامه امام خمینی (ره) + پاورپوینت کامل + نکات مهم وصایای امام + نمونه سوال

 

عنوان فایل : درس هایی از وصیت نامه امام خمینی (ره) 

نوع فایل : pdf ,word

حجم فایل : 2.5 مگابایت 

تعداد صفحات : 136

مولف :  محمد شفيعي مازندراني

 

فایل کتاب به صورت word و قابل سرچ می باشد

دریافت فایل

 

توضیحات :  کتاب «درس‌هايي از وصيت‌نامه‌ی امام خميني» نوشته‌ی «سيدمحمد شفيعي مازندراني» است. این کتاب شرح و توضيح فرازهايى برگزيده از وصيت‌نامه‌ی سياسى ـ الهى در پانزده بخش یا درس است كه به عنوان يك منبع درسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. در بخشی از آغاز کتاب با عنوان «پيش‌گفتار وصیت‌نامه» آمده است: «وصيت‌نامه سياسى ـ الهى حضرت امام (قدس سره) كه “منشور انقلاب”، “صحيفه استقلال”، “زبور حكومت اسلامى” و “صحيفه انقلاب” لقب يافت، كتاب جامعى است كه نكته‌اى را در باب ارشاد انسان انقلابى فروگذار نكرده است و از آنجا كه “حكمت عملى” هميشه براساس “حكمت نظرى” شكل مى‌گيرد و اساس احكام عملى و فرعى اسلامى بر پايه احكام عقيدتى آن استوار است، حضرت امام پيش‌گفتارى را به عنوان زيربناى فكرى دستورهاى عملى و ارشادهاى تاريخ ساز خويش نوشته‌اند. راز نوشتن اين پيش‌گفتار را مى‌توان در همين نكته جستجو كرد. پيامبر عظيم‌الشأن اسلام بنيان‌گذار اين سيره گران‌مايه در تاريخ مسلمانان است و حديث معروف “ثقلين”، “سفينه”، “حديث غدير”، و… گواه اين مدعا است كه پيامبر (صلى‌الله عليه و آله) در كنار ابلاغ دستورالعمل‌ها از زيربنا و جهان‌بينى آنها نيز، سخن به ميان مى‌آورند.» کتاب حاضر را نشر «معارف» منتشر کرده است.

وصيّت يكي از سنت‏هاي پسنديده است كه ميان انسان‏ها در پهنه تاريخ رايج بوده است. اسلام نيز بر اين سنّت تأكيد دارد و پيروان خود را از سويي به نگارش وصيت‏نامه و يادآوري حقوق، بدهكاري‏ها، بستانكاري‏ها مشخص كردن هزينه اموال متعلق به خود (تا حد يك سوم دارايي) و توصيه‏هايي به فرزندان و خويشاوندان در جهت پيمودن راه درست و از سوي ديگر مخاطبان و شنوندگان وصيت را به حفظ و عمل به وصيت و پرهيز از كتمان آن فرا مي‏خواند.

بزرگان دين و سياست و پيشوايان امت اسلامي افزودن بر وصيت حقوقي شخصي توصيه‏ها و رهنمودهاي كلي و اساسي را براي حفظ كيان دين و وحدت امت، خطاب به مسلمانان داشته‏اند. تأكيد پيامبر عظيم‏الشأن اسلام بر حفظ كتاب خدا و اهل‏بيت پيامبر به‏عنوان مفسران و مجريان احكام الهي و پرهيز از مهجوري و جدايي انداختن ميان آن‏ها و وصيت امام علي(عليه السلام) به تقوا و نظم در امور، برقراري صلح و آشتي ميان امت، مبارزه با ظالم، حفظ سنت امر به معروف، جهاد در راه خدا، حفظ حرمت كعبه، رسيدگي به وضع يتيمان و درماندگان و…را مي‏توان از نوع وصاياي اجتماعي و سياسي دانست كه اگر امت پيامبر به راستي و دقت به اين وصايا عمل كرده و اين توصيه‏هاي خردمندانه و از سر خيرخواهي را نصب‏العين خود قرار مي‏داد، به يقين امروز با چنين مشكلاتي دست در گريبان نبود.

امام خميني(قدس سره) رهبر فقيدي كه پيروزي اسلامي ايران مرهون هدايت و راهبري اوست پس از برقراري نظام اسلامي در ايران به پيروي از امامان و پيشوايان خود، مجموعه راهنمايي‏هايي را براي بقا و استواري اركان نظام ديني، در قالب وصيت‏نامه‏اي سياسي ـ اجتماعي و منشوري براي آيندگان از خود به يادگار گذاشت. به جهت ارزش و جايگاه ويژه اين وصيت نامه كه مجموعه مدوّني از اصول عقيدتي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي نظام اسلامي مي‏باشد، دانشگاه آزاد اسلامي تدريس آن را براي دانشجويان در قالب يك واحد درسي در نظر گرفته است، تا معماران فرداي اين سرزمين با ديدگاه و ارشادهاي بنيان‏گذار نظام، بيشتر آشنا شده، با عمل به مفاد آن پيكر انقلاب اسلامي را از گزند حوادث و آفت‏هاي موجود در پيش‏روي آن مصون و محفوظ نگاه دارند.

كتاب حاضر، شرح و توضيح فرازهايي برگزيده از وصيت‏نامه سياسي ـ الهي است كه به قلم حجت‏الاسلام والمسلمين سيّدمحمّد شفيعي مازندراني تحرير يافته و به گونه‏اي تنظيم شده است كه مي‏تواند به عنوان يك منبع، جهت تدريس اين واحد درسي مورد استفاده استادان محترم معارف اسلامي قرار گيرد.

نهاد نمايندگي مقام معظّم رهبري در دانشگاهها

معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي

مديريت تحقيق و تدوين متون درسي

فایل دانلودی شامل موارد زیر است :

فایل کامل کتاب بصورت pdf 

پاورپوینت کامل از درس وصایای امام 

نکات مهم وصایای امام 

نمونه سوالات تستی 

دریافت فایل

فهرست مطالب : 

  • پيش‏گفتار (1)
  • فهرست مطالب (2)
  • مقدمه (9)
  • درس اوّل : درباره وصيّت‏نامه (10)
    • الف. وصيّت در اسلام (10)
  • الف. وصيّت در اسلام (11)
  • ب. مخاطبان وصيّت‏نامه امام خميني(قدس سره) (11)
  • ج. پيش‏گفتار وصيّت‏نامه (11)
  • ج. پيش‏گفتار وصيّت‏نامه (12)
  • د. ضرورت تدريس وصيّت‏نامه (12)
  • د. ضرورت تدريس وصيّت‏نامه (12)
  • پرورش نسل مورد نظر اسلام (12)
  • پرورش نسل مورد نظر اسلام (13)
  • نتيجه (13)
  • پرسش (13)
  • درس دوم :ولايت (14)
    • الف. اهمّيّت ولايت و امامت (14)
  • پرسش (14)
  • درس دوم :ولايت (15)
    • الف. اهمّيّت ولايت و امامت (15)
  • درس دوم :ولايت (16)
    • الف. اهمّيّت ولايت و امامت (16)
  • الف. اهمّيّت ولايت و امامت (16)
  • ب. حديث ثقلين (17)
  • معني ثقل (17)
  • معني ثقل (17)
  • ج. راز توصيف به «ثقل» (17)
  • ج. راز توصيف به «ثقل» (18)
  • د. ثقل اكبر و ثقل اصغر (18)
  • راز توصيف به «اكبر» و «اصغر» (19)
  • راز توصيف به «اكبر» و «اصغر» (19)
  • هـ . تقارن كتاب و عترت (20)
  • و. انتخاب حديث ثقلين (21)
  • ز. اختلاف امّت اسلامي (22)
  • پرسش (22)
  • درس سوم :تشيّع (23)
    • الف. مؤسّس مذهب شيعه كيست؟ (23)
  • درس سو:تشع (23)
    • الف. سّس شيعه كيست؟ (23)
      • ران حديث و تربيت هزاران انسان پاكباز از بركات وجود امام صادق(عليه السلام)است. پس از او باز هم ظلمت گريبان‏گير جامعه شد و امامان معصوم زير نظر طاغوت‏هاي زمان خود قرار گرفتند. بنابراين از آنجا كه عمده‏ترين معارف الهي و ولايي شيعه با تلاش امام جعفر صادق(عليه السلام)تبيين و تثبيت شد، شيعه اثني عشري را «جعفري» نيز مي‏خوانند (24)
  • الف. مؤسّس مذهب شيعه كيست؟ (24)
  • ب. مذهب جعفري (24)
  • ب. مذهب جعفري (24)
  • ج. منجي جهان (25)
    • امام زنده و ناظر بر امور (25)
  • امام زنده و ناظر بر امور (26)
  • انتظار در نگاه امام خميني(قدس سره) (26)
  • غيبت صغرا (27)
  • امتحان الهي (27)
  • د. نهج‏البلاغه (28)
  • د. نهج‏البلاغه (29)
  • هـ . مصحف فاطمه(عليها السلام) (30)
  • و. صحيفه سجّاديّه (30)
  • ز. ادعيه (31)
  • پرسش (31)
  • درس چهارم :بزرگداشت حماسه عاشورا (32)
    • الف. عاشورا (32)
  • درس چهارم :بزرگداشت حماسه عاشورا (33)
    • الف. عاشورا (33)
  • الف. عاشورا (34)
  • ب. جاودانگي حماسه عاشورا (34)
  • 1. برجستگي پيشواي نهضت (35)
  • 2. ماهيّت و راز اصلي نهضت (35)
  • 3. اهداف آسماني (36)
  • 3. اهداف آسماني (36)
  • 4. پيام‏هاي شورآفرين و آزادي بخش (37)
  • 5‏. درس‏ها و دستاوردهاي نهضت عاشورا (37)
  • الف. وحدت كلمه (37)
  • الف. وحدت كلمه (37)
  • ب. تقويت روح پرخاش‏گري در برابر اهريمنان (38)
  • ب. تقويت روح پرخاش‏گري در برابر اهريمنان (38)
  • ج. استواري در راه (38)
  • د. عمل به وظيفه (38)
  • 6‏. اهتمام امامان معصوم(عليهم السلام) (39)
  • د. عمل به وظيفه (40)
  • 6‏. اهتمام امامان معصوم(عليهم السلام) (40)
  • 6‏. اهتمام امامان معصوم(عليهم السلام) (41)
  • نتيجه (42)
  • پرسش (42)
  • درس پنجم :تعليم و تهذيب (43)
    • الف. تعهّد و تخصّص (43)
  • درس پنجم :تعليم و تهذيب (44)
    • الف. تعهّد و تخصّص (44)
  • الف. تعهّد و تخصّص (45)
  • ب. پيشرفت تمدّن و مبارزه با تمدّن صادراتي (46)
  • پرسش (46)
  • پرسش (46)
  • درس ششم :احيا و اجراي احكام اسلام (47)
  • درس ششم :احيا و اجراي احكام اسلام (48)
  • پرسش (48)
  • درس هفتم :استقلال و خودكفايي (49)
    • الف. استقلال و خودكفايي در برابر شرق و غرب (49)
  • درس هفتم :استقلال و خودكفايي (49)
    • الف. استقلال و خودكفايي در برابر شرق و غرب (49)
  • الف. استقلال و خودكفايي در برابر شرق و غرب (49)
  • ب. عوامل اصلي دستيابي به استقلال و خودكفايي (50)
  • ج. اقسام خودكفايي (50)
  • ج. اقسام خودكفايي (51)
  • استقلال اقتصادي و فكري (51)
  • د. احساس شخصيّت (52)
  • د. احساس شخصيّت (52)
  • پرسش (52)
  • پرسش (53)
  • درس هشتم :حمايت از مستضعفان (53)
    • الف. حمايت از محرومان و مستضعفان (53)
  • درس هشتم :حمايت از مستضعفان (54)
    • الف. حمايت از محرومان و مستضعفان (54)
  • الف. حمايت از محرومان و مستضعفان (54)
  • ب. مستضعفان در نگاه معصومين(عليهم السلام) (55)
  • ج. معناي استضعاف (56)
  • د. انواع استضعاف (56)
  • 1. استضعاف عقيدتي (57)
  • 1. استضعاف عقيدتي (57)
  • 2. استضعاف فكري و عقلي (58)
  • 3. استضعاف اقتصادي (58)
  • 4. استضعاف وَلايي (58)
  • 4. استضعاف وَلايي (59)
  • 5‏. استضعاف سياسي (59)
  • هـ‏. عامل اصلي پيدايش استضعاف اجتماعي (60)
  • و. عامل پيروزي مستضعفان (60)
  • و. عامل پيروزي مستضعفان (61)
  • حكومت مستضعفان (61)
  • پرسش (61)
  • درس نهم:دين و سياست (62)
    • الف. معناي سياست (62)
  • پرسش (64)
  • درس نهم:دين و سياست (64)
    • الف. معناي سياست (64)
  • درس نهم:دين و سياست (66)
    • الف. معناي سياست (66)
  • الف. معناي سياست (68)
  • ب. قلمرو سياست (70)
  • ج. اهمّيّت و قداست سياست الهي (70)
  • د. حضور در صحنه‏هاي سياسي و پرهيز از جامعه گريزي (70)
  • الفت يا عزلت (71)
  • الفت يا عزلت (71)
  • هـ‏. آميختگي دين با سياست (71)
  • نماز عبادي سياسي (72)
  • نماز عبادي سياسي (72)
  • دخالت امامان معصوم(عليهم السلام) در سياست (73)
  • پرسش (73)
  • درس دهم :اصول مالكيّت اسلامي (74)
    • 1. اصل آخرت‏گرايي (74)
  • درس دهم :اصول مالكيّت اسلامي (75)
    • 1. اصل آخرت‏گرايي (75)
  • 1. اصل آخرت‏گرايي (75)
  • 2. اصل حلال‏خواري (75)
  • 3. اصل محدوديّت مالكيّت و تكاثر ثروت (76)
  • 3. اصل محدوديّت مالكيّت و تكاثر ثروت (76)
  • هويّت مالكيّت اسلامي (77)
  • پرسش (77)
  • درس يازدهم :حفظ وحدت و يكپارچگي (78)
  • درس يازدهم :حفظ وحدت و يكپارچگي (79)
  • الف. انواع وحدت (80)
  • ب. فتاوايي در پاسداري از سنگر وحدت (81)
  • ج. راز تفرقه (81)
  • د. همزيستي مسالمت‏آميز (82)
  • هـ‏. برقراري روابط سالم با ديگر ملل (83)
  • اختلاف و درگيري (84)
  • قانون اساسي و روابط سالم (84)
  • نتيجه (85)
  • پرسش (85)
  • پرسش (85)
  • درس دوازدهم :آزادي معقول (86)
    • 1. آزادي (86)
  • درس دوازدهم :آزادي معقول (87)
    • 1. آزادي (87)
  • 1. آزادي (88)
  • 2. آزادي اسلامي و غيراسلامي (89)
  • 3. انواع آزادي (89)
  • الف. آزادي ذاتي (89)
  • الف. آزادي ذاتي (90)
  • ب. آزادي اجتماعي (90)
  • ج. آزادي فردي (90)
  • ج. آزادي فردي (90)
  • د. آزادي فكري و اعتقادي (90)
  • هـ‏. آزادي اقتصادي (90)
  • د. آزادي فكري و اعتقادي (91)
  • هـ‏. آزادي اقتصادي (91)
  • و. آزادي در يارگزيني (91)
  • هـ‏. آزادي اقتصادي (91)
  • و. آزادي در يارگزيني (91)
  • ز. آزادي اخلاقي (91)
  • 4. آزادي در رهنمودهاي امام(قدس سره) (91)
  • و. آزادي در يارگزيني (91)
  • ز. آزادي اخلاقي (91)
  • 4. آزادي در رهنمودهاي امام(قدس سره) (91)
  • الف. آزادي‏خواهان كفركيش (91)
  • ب. محدوده آزادي (92)
  • ز. آزادي اخلاقي (92)
  • 4. آزادي در رهنمودهاي امام(قدس سره) (92)
  • الف. آزادي‏خواهان كفركيش (92)
  • ب. محدوده آزادي (93)
  • 4. آزادي در رهنمودهاي امام(قدس سره) (93)
  • الف. آزادي‏خواهان كفركيش (93)
  • ب. محدوده آزادي (94)
  • الف. آزادي‏خواهان كفركيش (94)
  • ب. محدوده آزادي (95)
  • ب. محدوده آزادي (96)
  • ج. آزادي مطبوعات (96)
  • د. آزادي و انتقاد سازنده (97)
  • هـ . آزادي احزاب (97)
  • و. حراست از آزادي (97)
  • هـ . آزادي احزاب (97)
  • و. حراست از آزادي (98)
  • و. حراست از آزادي (98)
  • ز. آزادي و اقليّت‏هاي مذهبي (98)
  • ح. آزادي اصناف (98)
  • ح. آزادي اصناف (98)
  • ط. آزادي‏هاي غيرمعقول (99)
  • ط. آزادي‏هاي غيرمعقول (99)
  • ي. آزادي زنان (99)
  • ي. آزادي زنان (99)
  • نتيجه (99)
  • نتيجه (99)
  • پرسش (100)
  • درس سيزدهم :ولايت فقيه (100)
    • الف. محدوده مسئوليت انبيا (100)
  • پرسش (100)
  • درس سيزدهم :ولايت فقيه (101)
    • الف. محدوده مسئوليت انبيا (101)
  • درس سيزدهم :ولايت فقيه (102)
    • الف. محدوده مسئوليت انبيا (102)
  • الف. محدوده مسئوليت انبيا (103)
  • ب. ولايت مطلقه فقيه (104)
  • ج. ولايت فقيه از نظر فقيهان نامدار (105)
  • د. اركان ولايت فقيه در نگاه امام خميني(قدس سره) (105)
  • 1. اعتقاد به مسأله غيبت و نيابت (105)
  • 2. اجراي قوانين الهي (105)
  • 1. اعتقاد به مسأله غيبت و نيابت (105)
  • 2. اجراي قوانين الهي (106)
  • 2. اجراي قوانين الهي (106)
  • هـ . انديشه تأسيس حكومت اسلامي (106)
    • نزديك شدن عالمان به دربار (106)
  • هـ . انديشه تأسيس حكومت اسلامي (107)
    • نزديك شدن عالمان به دربار (107)
  • نزديك شدن عالمان به دربار (107)
  • و. دخالت رهبران ديني در مسائل سياسي (108)
    • 1. دوران مغول (108)
  • 1. دوران مغول (108)
  • 2. دوران صفويّه (108)
  • 2. دوران صفويّه (108)
  • 3. دوران قاجاريّه (109)
    • نهضت تنباكو و مشروطه (109)
  • نهضت تنباكو و مشروطه (109)
  • مشروطه از ديدگاه امام(قدس سره) (109)
  • ز. انعطاف‏پذيري برخي احكام (110)
  • ويژگي‏هاي حكم حكومتي (110)
  • ويژگي‏هاي حكم حكومتي (112)
  • نتيجه (114)
  • پرسش (114)
  • درس چهاردهم :علم و دين (114)
  • پرسش (114)
  • درس چهاردهم :علم و دين (115)
    • الف. كاربردهاي علم (115)
  • درس چهاردهم :علم و دين (115)
    • الف. كاربردهاي علم (115)
  • ب. دين و جهان‏شناسي (115)
  • الف. كاربردهاي علم (115)
  • ب. دين و جهان‏شناسي (115)
  • ب. دين و جهان‏شناسي (116)
  • 1. نظريّه وفاق (116)
  • 1. نظريّه وفاق (116)
  • 2. نظريّه خلاف (116)
  • 2. نظريّه خلاف (117)
  • 3. نظريّه جامع (117)
  • ج. ابزار شناخت در نظر امام خميني(قدس سره) (118)
  • 1. حواسّ ظاهر (118)
  • 2. عقل و ادراكات عقلي (118)
  • 3. فطرت و بينش‏هاي فطري (118)
  • 4. رؤياهاي صادقه (118)
  • 1. حواسّ ظاهر (118)
  • 2. عقل و ادراكات عقلي (118)
  • 3. فطرت و بينش‏هاي فطري (118)
  • 4. رؤياهاي صادقه (118)
  • 2. عقل و ادراكات عقلي (118)
  • 3. فطرت و بينش‏هاي فطري (118)
  • 4. رؤياهاي صادقه (118)
  • 5‏. مكاشفات و شهود باطني (118)
  • 3. فطرت و بينش‏هاي فطري (118)
  • 4. رؤياهاي صادقه (119)
  • 5‏. مكاشفات و شهود باطني (119)
  • 4. رؤياهاي صادقه (119)
  • 5‏. مكاشفات و شهود باطني (119)
  • 6‏. وحي و مكتب انبيا (120)
  • 5‏. مكاشفات و شهود باطني (121)
  • 6‏. وحي و مكتب انبيا (121)
  • 6‏. وحي و مكتب انبيا (122)
  • د. وحدت حوزه و دانشگاه (123)
  • هـ . راز پيشرفت دانش ميان مسلمانان (123)
    • اهميت علم در نگاه دين (123)
  • اهميت علم در نگاه دين (124)
  • ديدگاه گوستاولوبون (125)
  • نتيجه (125)
  • پرسش (125)
  • پرسش (126)
  • درس پانزدهم :تحقّق عدالت اجتماعي (126)
  • درس پانزدهم :تحقّق عدالت اجتماعي (126)
  • الف. عدل در لغت (126)
  • الف. عدل در لغت (127)
  • ب. اهمّيّت عدالت از ديدگاه اسلام (127)
  • پرسش (129)
  • اسامي منابع و مآخذ (129)
  • اسامي منابع و مآخذ (134)

 

عکس هایی از فایل : 

 

 


جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید

منتشر شده در کتاب و فایل pdf

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *